Att få utmärkelsen Årets stadskärna är ett kvitto på att utvecklingen i City går åt rätt håll, och betyder även att man stärker marknadsföringen av Helsingborg som stad. (Foto: Lotta Wittinger)

– Vårt uppdrag är att locka fler till stan oftare, säger Hanna Candell, som är vd för Helsingborg City. (Foto: Martin Sörbo)

Ska Helsingborg bli Årets stadskärna 2021?

Att bli Årets stadskärna är en hedrande och prestigefylld utmärkelse som fastslår att staden har skapat en plats som känns levande, attraktiv och trygg. Helsingborg fick utmärkelsen senast 2003 – ska man klara det en gång till?

Det är en tuff väg att gå för att nå utmärkelsen Årets stadskärna. Konkurrensen är benhård, många vill erövra titeln. Utmärkelsen delas ut till den svenska stad eller ort som visar på störst framsteg, utveckling och förnyelse av centrum. Och det ska bygga på samarbete mellan både privata och offentliga aktörer.

Svenska stadskärnor heter organisationen som varje år utser Årets stadskärna. Föreningen grundades 1993 med syfte att värna om stadskärnan och möta utvecklingen av den ökade externhandeln. Man samverkar med en rad kommuner och organisationer, både i Sverige och internationellt.

Helsingborg blev Årets stadskärna 2003. Nu vill man upprepa den bragden och bli Årets stadskärna 2021.

För att stärka attraktiviteten i stadskärnan bildades 2010 bolaget Helsingborg Citysamverkan AB (Helsingborg City). Bolaget ägs av Helsingborgs cityförening som samlar näringslivet i city, Fastighets-ägarna i city och Helsingborgs stad.

– Vårt uppdrag handlar om att locka fler att besöka stan oftare, stanna längre och uppleva något som är värt att berätta vidare, säger Hanna Candell som är vd för Helsingborg City. För att lyckas med det måste vi samarbeta för att utveckla bland annat stadsrummet, tillgängligheten i city, tryggheten, evenemang, marknadsföring och aktiviteter.

Mycket av handeln i städerna sker ju i dag på stormarknader utanför stadskärnan, hur klarar ni det?
– Ja externhandeln, men framför allt e-handeln är starka handelsmagneter. Det som finns i stadskärnan blir ett komplement med mer nisch och egen identitet. Vi har många unika små butiker och mysiga restauranger som lockar människor in till city, säger Hanna Candell. Vi jobbar hela tiden med balans i utbudet så att det blir varierat och spännande. Men precis som i alla andra städer kan man numera se flera lediga lokaler. Håller city på att utarmas? kanske någon frågar sig. Utarmas är kanske inte rätt begrepp även om  det just nu är under förändring. I Helsingborg finns ett unikt projekt där fastighetsägarna och Helsingborg stad samarbetar för att locka nya etableringar till city. Makten ligger hos helsingborgarna att fortsätta gynna sina lokala favoriter i city.

Varför vill Helsingborg bli Årets stadskärna igen?
– Vi är väldigt duktiga på samverkan  i Helsingborg City och har många som är engagerade i arbetet med framtidens stadskärna. Samtidigt har vår stadskärna genomgått en mängd olika fysiska förändringar, såsom SeaU, ombyggnaden av Drottninggatan/Järnvägsgatan, Helsing-borg Centralstation och hela nya stadsdelen som växer fram i H+området. Då känns det naturligtvis bra att få ett kvitto på att vi är på rätt väg. En utmärkelse som Årets stadskärna skulle även kunna resultera i ett ökat intresse för företag att etablera sig i Helsingborg. Här blir ju så klart utmärkelsen ett mervärde som stärker vår marknadsföring i arbetet med att få hit nya etableringar, säger Hanna Candell.

Har Helsingborg någon chans?
– Absolut, det jobbar vi stenhårt på. Men utmärkelse eller ej, det viktigaste är att vi har ett bra samarbete kring utvecklingen i city och att helsingborgarna fortsatt stöttar city genom att uppleva, handla och äta hos sina favoriter i city, säger Hanna Candell.

Text: Anders Post