En attraktion som lockar
Med tolv miljoner besökare varje år är Väla en central del i regionens attraktionskraft. Av besökarna är en dryg tredjedel från Helsingborg medan merparten av övriga besökare kommer från närliggande kommuner i Nordvästra Skåne samt från övriga delar av Skåne, södra Halland och Småland. Väla attraherar även en hel del danskar och utländska turister på tillfälligt besök i regionen. Så när fastighets-ägaren träffar lokala politiker och beslutsfattare, råder det en stor samsyn kring Välas betydelse för regionen och vikten av att fortsätta utveckla handelsområdet.
– Så vår fortsatta utveckling handlar inte enbart om våra egna ambitioner och visioner, utan det är en angelägenhet för hela regionen. Vi ska fortsätta att vara en central tillväxtmotor och en betydande arbetsgivare.
800 nya arbetstillfällen
Helsingborg är en tillväxtregion, med en stadig befolkningsökning varje år. Nyligen nåddes en milstolpe, när befolkningen i Helsingborgs stad passerade 150 000 invånare. Staden har av tradition en stark handelsprofil, där Väla är en av stadens största arbetsgivare med över 3 000 arbetstillfällen. Med ett unikt och kompletterande utbud skulle Väla stärka sin position som en betydande och attraktiv arbetsplats.
– Vår uppskattning är att Vision Väla skulle tillföra regionen och staden 800 nya jobb. Den
geografiska attraktionskraften skulle också öka och turistnäringen stärkas, förklarar Niklas Blonér.
– I nuläget vet vi inte exakt hur utbudet skulle kunna se ut men vi tänker oss att det handlar om
aktörer inom lek, spel och nöjen, VR och visuella upplevelser, mat och dryck, skönhet och hälsa,
kultur, mässor och co-working spaces med mera.